ISO 9001 este standardul international pentru sistemele de management al calitatii (QMS), publicat de ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare). Standardul a fost actualizat cel mai recent in 2015 si este denumit ISO 9001: 2015.

Pentru a fi lansat si actualizat, ISO 9001 trebuia sa fie convenit de majoritatea tarilor membre, astfel incat sa devina un standard recunoscut international, ceea ce inseamna ca este acceptat de majoritatea tarilor din intreaga lume.

Un sondaj de certificare ISO 9001 la sfarsitul anului 2017 arata ca, in ciuda recesiunii globale, numarul companiilor care au implementat un standard de management al calitatii ISO9001 ramane stabil la nivel mondial.

Ce este un sistem de management al calitatii?

Sistemul de management al calitatii, care este adesea denumit QMS, este o colectie de politici, procese, proceduri documentate si inregistrari. Aceasta colectie de documentatie defineste setul de reguli interne care vor guverna modul in care compania dvs. creeaza si ofera produsul sau serviciul dvs. clientilor.

QMS trebuie sa fie adaptat la nevoile companiei dvs. si la produsul sau serviciul pe care il furnizati, dar standardul ISO 9001 ofera un set de linii directoare care va ajuta sa va lipsiti de elementele importante pe care un QMS trebuie sa aiba succes.

A ajunge la inima motivului pentru care ISO 9001 este important

Dupa cum s-a mentionat mai sus, ISO 9001: 2015 este un standard recunoscut la nivel international pentru crearea, implementarea si mentinerea unui sistem de management al calitatii pentru orice companie.

Este destinat sa fie utilizat de organizatii de orice dimensiune sau industrie si poate fi folosit de orice companie. Ca standard international, este recunoscut ca baza pentru orice companie sa creeze un sistem care sa asigure satisfactia si imbunatatirea clientilor si, ca atare, multe companii cer acest lucru ca cerinta minima pentru ca o organizatie sa fie furnizor.

Deoarece va auditati procesele, precum si faptul ca aveti un organism de certificare care le auditeaza, clientii insisi nu trebuie sa va auditeze compania. Din aceasta cauza, ISO 9001 a devenit o necesitate pentru multe companii sa concureze pe piata.

In plus, clientii dvs. vor fi siguri ca ati creat un sistem de management al calitatii bazat pe cele sapte principii de management al calitatii din ISO 9001. Pentru a afla mai multe despre principiile de gestionare a calitatii din spatele standardului ISO 9001, accesati https://www.certificareiso.ro, iar astfel; luand legatura cu specialistii veti putea obtine certificarea ISO 9001.

De fapt, ISO 9001 este un standard de baza si de influenta, incat este utilizat ca baza atunci cand grupurile de industrie doresc sa adauge cerinte specifice industriei, creand astfel propriul standard de industrie; aceasta include AS9100 pentru industria aerospatiala, ISO 13485 pentru industria dispozitivelor medicale si AITF 16949 pentru industria auto.

Cum arata de fapt ISO 9001?

Structura ISO 9001 este impartita in zece sectiuni. Primele trei sunt introductive, ultimele sapte continand cerintele pentru sistemul de management al calitatii. Iata despre ce sunt cele sapte sectiuni principale:

  • Sectiunea 5: Conducere – Cerintele de conducere acopera nevoia ca managementul de varf sa fie instrumental in implementarea QMS. Managementul de varf trebuie sa demonstreze angajamentul fata de QMS prin asigurarea concentrarii clientilor, definirea si comunicarea politicii de calitate si atribuirea rolurilor si responsabilitatilor in intreaga organizatie.
  • Sectiunea 6: Planificare – Managementul de varf trebuie, de asemenea, sa planifice functia continua a QMS. Riscurile si oportunitatile QMS in organizatie trebuie evaluate, iar obiectivele de calitate pentru imbunatatire trebuie identificate si planurile realizate pentru indeplinirea acestor obiective.
  • Sectiunea 7: Asistenta – Sectiunea de asistenta trateaza gestionarea tuturor resurselor pentru SM, acoperind necesitatea de a controla toate resursele, inclusiv resursele umane, cladirile si infrastructura, mediul de lucru, resursele de monitorizare si masurare si cunostintele organizationale. Sectiunea include, de asemenea, cerinte privind competenta, constientizarea, comunicarea si controlul informatiilor documentate (documentele si inregistrarile necesare proceselor dvs.).
  • Sectiunea 8: Operare – Cerintele de operare trateaza toate aspectele planificarii si crearii produsului sau serviciului. Aceasta sectiune include cerinte privind planificarea, revizuirea cerintelor produselor, proiectarea, controlul furnizorilor externi, crearea si eliberarea produsului sau serviciului si controlul rezultatelor procesului neconform.
  • Sectiunea 9: Evaluarea performantei – Aceasta sectiune include cerintele necesare pentru a va asigura ca puteti monitoriza daca QMS-ul dvs. functioneaza bine. Acesta include monitorizarea si masurarea proceselor, evaluarea satisfactiei clientilor, audituri interne si revizuirea continua a managementului QMS.
  • Sectiunea 10: Imbunatatire – Aceasta ultima sectiune include cerintele necesare pentru imbunatatirea QMS-ului in timp. Aceasta include necesitatea de a evalua neconformitatea proceselor si de a lua masuri corective pentru procese.

Aceste sectiuni se bazeaza pe un ciclu Plan-Do-Check-Act, care foloseste aceste elemente pentru a implementa schimbari in cadrul proceselor organizatiei pentru a conduce si mentine imbunatatiri in cadrul proceselor.

De ce este ISO 9001 o idee buna pentru organizatia dvs.?

Avantajele ISO 9001 nu pot fi supraevaluate; companiile mari si mici au utilizat acest standard cu mare efect, descoperind si asigurand economii extraordinare de costuri si eficienta. Iata doar cateva dintre aceste avantaje:

  • Imbunatatiti-va imaginea si credibilitatea – Cand clientul va vedea ca sunteti certificat de un organism de certificare recunoscut, va intelege ca ati implementat un sistem axat pe satisfacerea cerintelor si imbunatatirea clientilor. Acest lucru imbunatateste increderea lor ca vei oferi ceea ce ai promis.
  • Imbunatatirea satisfactiei clientilor – Unul dintre principiile cheie ale QMS ISO 9001 este concentrarea pe imbunatatirea satisfactiei clientilor prin identificarea si satisfacerea cerintelor si nevoilor clientilor. Prin imbunatatirea satisfactiei, imbunatatiti afacerile clientilor repetate.
  • Procese complet integrate – Folosind abordarea procesului ISO 9001, nu va uitati numai la procesele individuale din organizatia dvs., ci si la interactiunile acestor procese. Procedand astfel, puteti gasi mai usor zone de imbunatatire si economii de resurse in cadrul organizatiei dvs.
  • Utilizati luarea deciziilor bazate pe dovezi – Asigurarea faptului ca luati decizii bazate pe dovezi bune este o cheie pentru succesul unui QMS ISO 9001. Prin asigurarea ca deciziile dvs. se bazeaza pe dovezi bune, puteti orienta mai bine resursele catre cel mai bun efect pentru a corecta problemele si a va imbunatati eficienta si eficacitatea organizationala.
  • Creati o cultura de imbunatatire continua – Cu imbunatatirea continua ca principal rezultat al QMS, puteti obtine castiguri din ce in ce mai mari in economii de timp, bani si alte resurse. Facand din aceasta cultura companiei dvs., va puteti concentra forta de munca pe imbunatatirea proceselor de care sunt direct responsabili.
  • Implicati-va oamenii – Cine este mai bun decat oamenii care lucreaza in cadrul unui proces pentru a ajuta la gasirea celor mai bune solutii pentru imbunatatirea acelui proces? Prin concentrarea fortei de munca pe nu numai gestionarea, dar, de asemenea, imbunatatirea proceselor, ei vor fi mai implicati in rezultatul organizatiei.
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.