Un pesticid previne, distruge sau controleaza un organism daunator sau o boala. Pesticidele includ produsele pentru protectia plantelor (PPP) – care sunt utilizate in principal in sectorul agricol si biocide care sunt utilizate in principal in scopuri neagricole. Mai jos ne referim la produsele pentru protectia plantelor.
DE CE PESTICIDE?
Inca de la inceputurile agriculturii, plantele pentru hrana trebuiau protejate impotriva daunatorilor si bolilor. Romanii si grecii au folosit deja metode chimice pentru a-si proteja culturile. Astazi, o gama larga de produse sintetice au fost dezvoltate pentru a garanta controlul sigur, tintit si eficient al daunatorilor si bolilor plantelor.
In ultimii ani, au existat un numar tot mai mare de pesticide cu risc scazut aprobate in UE, pe langa microorganisme si alte produse alternative. Pesticidele (chimice si nechimice) sunt esentiale pentru productia alimentara. Chiar si in agricultura ecologica este permisa o gama limitata de pesticide.
CE ESTE O SUBSTANTA ACTIVA?
Substantele active – sub forma de substante chimice sau microorganisme – sunt ingredientele esentiale ale unui pesticid care permit produsului sa-si faca treaba.
Pesticidele sunt produsul final introdus pe piata. In afara de una sau mai multe substante active, un pesticid contine, de obicei, alte ingrediente care ajuta la cresterea eficacitatii sale si protejarea mai buna a plantei pe care este aplicata.
APROBARE SI AUTORIZARE
Legile UE privind pesticidele sunt cele mai stricte din lume.
O substanta activa este aprobata numai de Comisia Europeana dupa o evaluare stiintifica riguroasa si de lunga durata (> 3 ani) pentru a se asigura ca utilizarea sa este sigura. In acest scop, trebuie prezentat un dosar complet al studiilor care sa vizeze cerintele cuprinzatoare privind datele stabilite la nivel european prin reglementari specifice. Evaluarea acestor dosare este apoi efectuata in comun de:
- Autoritatile nationale din statele membre ale UE;
- Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA).
Procesul global presupune doua etape: in primul rand, o evaluare si posibila aprobare a substantei active la nivelul UE si apoi o evaluare si autorizare a produselor finale de catre statele membre. Datele privind substantele aprobate si produsele autorizate sunt revizuite periodic pentru a reflecta progresul stiintific sau ori de cate ori este necesar.
CUM FUNCTIONEAZA?
Procedura:
Compania “X” depune o cerere pentru aprobarea unei substante active”Y” in orice tara a UE (in cazul reinnoirilor/revizuirilor, tara este selectata de catre Comisie). Aceasta tara membra UE, denumita ulterior “stat membru raportor” (RMS), este insarcinata cu evaluarea stiintifica si tehnica initiala a substantei active.
RMS elaboreaza apoi un raport de evaluare pentru substanta activa “Y”, si il transmite RFSA, care in consultare cu alte tari, efectueaza o evaluare inter pares a raportului de evaluare, si transmite concluziile sale Comisiei Europene.
Pe baza analizei efectuate de catre EFS, Comisia Europeana face o propunere in ceea ce priveste aprobarea sau refuzarea substantei “Y”. Un comitet de reglementare alcatuit din reprezentanti ai tuturor tarilor UE voteaza propunerea Comisiei in ceea ce priveste substanta activa “Y”. Dupa ce Comitetul emite un aviz pozitiv, decizia este adoptata de Comisie si se publica un regulament de aprobare sau interzicere a substantei active “Y”. Este posibila si aprobarea cu restrictii.
O noua substanta activa este de obicei aprobata timp de maximum 10 ani, in timp ce aprobarea reinnoita poate fi acordata pentru o perioada de pana la 15 ani.
Pentru ca un pesticid sa intre pe piata, el trebuie sa fie autorizat de tara UE in care va fi utilizat.
Pesticidele pot contine numai substante aprobate. Pentru autorizarea pesticidelor, UE este impartita in trei zone: (Nord, Sud si Centru).
Pesticidul trebuie evaluat intr-o tara din UE (stat membru raportor zonal – RMS) din fiecare zona in care este destinat sa fie utilizat. Alte state membre din zona pot comenta cu privire la evaluarea RMS zonal. RMS Zonal ia decizia de a acorda sau de a refuza autorizarea. Alte state membre din aceeasi zona iau o decizie de a acorda sau de a refuza autorizarea. Atunci cand un pesticid este autorizat pentru utilizare intr-un stat membru, acesta poate fi autorizat mai repede in alte state membre prin recunoastere reciproca.
Substantele active sunt aprobate la nivelul UE, dar produsele finale sunt autorizate de autoritatile nationale din fiecare tara UE. Normele UE permit statelor membre sa refuze sau sa restrictioneze vanzarea de pesticide, pe baza conditiilor agricole si de mediu de pe teritoriul lor.
Pentru pesticidele autorizate, statele membre trebuie sa puna in aplicare utilizarea corecta in conformitate cu eticheta si, prin monitorizarea mediului, sa poata verifica in continuare ca aceste utilizari sunt controlate. Comisia verifica in mod regulat punerea in aplicare a legislatiei in statele membre prin efectuarea de audituri, urmarirea eventualelor deficiente si publicarea tuturor rapoartelor acestor audituri.
REVIZUIRE
Substantele aprobate sunt revizuite periodic. O revizuire amanuntita a UE care implica Comisia Europeana, EFSA si statele membre a fost efectuata in ultimii 25 de ani cu privire la toate substantele utilizate in Europa. Ca urmare, numarul de substante active aprobate in pesticide a fost redus cu mai mult de 50%.
Pe piata erau mai mult de 1000 de substante active inainte de inceperea procesului de revizuire a UE. Acum sunt disponibile doar 400, dintre care aproximativ 25% sunt microorganisme, feromoni de insecte si extracte de plante.
Multe pesticide utilizate in mod obisnuit de agricultori in urma cu 25 de ani nu mai sunt autorizate si au fost inlocuite cu pesticide mai sigure sau cu metode nechimice.
ALTERNATIVE CU RISC SCAZUT
Substantele sunt aprobate ca substante cu risc scazut atunci cand indeplinesc criterii speciale. Comisia a revizuit recent aceste criterii pentru substantele cu risc scazut pentru a facilita identificarea acestora. Pesticidele care contin numai substante cu risc scazut ar trebui sa beneficieze de un proces de autorizare mult mai rapid pentru a le aduce rapid pe piata.
In ultimii ani, o tendinta clara in randul noilor substante active consta in prezenta crescuta a microorganismelor si a extractelor de plante care reprezinta in prezent aproximativ 50% din noile evaluari in curs.
In viitorul apropiat, se asteapta ca tot mai multe substante active sa fie aprobate sau re-aprobate sub forma de substante active cu risc redus.
Datorita cercetarii continue si a prioritizarii folosirii agentilor chimici biologici ori de cate ori este posibil, se poate astepta ca in viitor sa se puna la dispozitie mai multe tehnici alternative pentru protectia plantelor.
In cele din urma, Comisia semnaleaza statelor membre substantele problematice care ar trebui inlocuite cu alternative mai putin toxice, asa-numitele “candidati pentru inlocuire”.
RESTRICTII: EXEMPLE
In 2013, Comisia a limitat utilizarea neonicotinoidelor pentru a proteja albinele. Mai recent, in 2016, Comisia a interzis la nivelul UE un coformulant periculos utilizat impreuna cu substanta activa glifosat si a reamintit statelor membre obligatia lor de a limita utilizarea pesticidelor in anumite zone (in apropierea parcurilor si a locurilor de joaca).
UTILIZAREA PESTICIDELOR
UE a stabilit norme privind utilizarea pesticidelor in Directiva privind utilizarea pesticidelor durabile (SUD) pentru a reduce riscurile si impactul utilizarii pesticidelor asupra sanatatii umane si asupra mediului si pentru a promova utilizarea de abordari sau tehnici alternative, cum ar fi pesticide cu risc scazut sau alternative alternative non-chimice la pesticide.
Aceasta include promovarea gestionarii integrate a daunatorilor. Statele membre trebuie sa promoveze gestionarea daunatorilor cu un consum redus de pesticide, oferind, ori de cate ori este posibil, preferinta metodelor nechimice. Aceasta include gestionarea integrata a daunatorilor, precum si agricultura ecologica.