Ce cuprinde tunarea unei masini?Reglarea masinii este modificarea performantei. Majoritatea vehiculelor raman la dispozitie pentru asteptarile si conditiile unui sofer mediu, desi reglarea a devenit o modalitate de a personaliza caracteristicile unui vehicul dupa preferintele proprietarului. Masinile pot fi modificate pentru a asigura o economie mai buna de combustibil, pentru a produce mai multa energie sau pentru a asigura o mai buna manipulare si conducere.

Reglarea masinii este legata de cursele auto, desi majoritatea masinilor performante nu concureaza niciodata. Masinile tunate sunt construite pentru placerea de a detine si de a conduce zilnic un autoturism. Cei care de regula opteaza pentru tunarea masinilor, isi indreapta atentia si spre colantaru auto, astfel incat masinile lor sa aiba in primul rand un look deosebit.

Pe langa un look cool oferit masinii, aceasta metoda ofera o protectie deosebita, asa ca este cat se poate de firesc ca posesorii de autoturisme pasionati de tuningul auto, sa opteze si pentru colantaru auto.

Fireste, cei care isi doresc o masina tunata, nu opteaza doar pentru o masina cu un aspect impresionant, ci isi imbunatatesc masina din toate punctele de vedere, iar in continuare vom discuta despre acest aspect.

Domenii de modificare

Esenta modificarii unui autoturism este o incercare de crestere semnificativa a performantei – sau de aparitia unor performante ridicate – dintr-un vehicul cu motor, prin adaugarea, modificarea sau inlocuirea directa a pieselor.

Desi acest lucru implica in mare parte modificarea motorului si a sistemelor de conducere ale vehiculului pentru a creste puterea de putere, sunt adesea necesare modificari suplimentare care sa permita vehiculului sa gestioneze o astfel de putere, inclusiv suspensie rigidizata, anvelope largite, frane mai bune si modificari imbunatatite ale directiei si ale transmisiei (cum ar fi ca instalare a unui schimbator scurt).

Desi in mare parte nesemnificative in ceea ce priveste aspectul, anumite modificari, cum ar fi anvelopele cu profil scazut, suspensia modificata si adaugarea spoilerilor pot schimba aspectul general al masinii, precum si adaugarea fortei de munca pentru a creste tractiunea.

Audio

Un sistem audio stoc este unul specificat de producator atunci cand vehiculul a fost construit in fabrica. O instalare audio personalizata poate implica orice, de la actualizarea radioului la o personalizare completa bazata pe echipamente audio specifice. Se organizeaza evenimente in care participantii concureaza pentru cea mai puternica receptie audio de cea mai inalta calitate sau cele mai inovatoare sisteme de sunet. Unele modificari obisnuite includ difuzoare si subwoofere de calitate superioara, amplificatoare si cablare mai buna.

Interior

Masinile de curse care concureaza in diverse clase trebuie sa respecte un set strict de reglementari. Ca si in unele evenimente de curse cunoscute, precum NASCAR si NHRA, evenimentele sanctionate necesita adesea o greutate minima a vehiculului. In astfel de cazuri, interiorul este dezbracat, iar greutatea necesara este obtinuta prin adaugarea balastului, permitand un control precis asupra distributiei greutatii.

Alaturi de cerintele de greutate, sunt prezente cerinte de siguranta. Cerintele difera pentru clase diferite. Cutiile de rulare, stingatoarele, scaunele cu galeata intarite, hamurile de scaune si altele asemenea sunt cateva dintre modificarile de siguranta necesare. Custile cu rola pot fi dificil de instalat atunci cand interiorul stocului este prezent.

Unele tunere vor avea interioare „gutuite” sau vor omite functii pe care multi soferi obisnuiti le-ar considera de dorit sau necesare, precum sisteme audio, aer conditionat si izolare fonica, pentru a reduce greutatea vehiculului.

Reglare motor

Reglarea motorului este procesul de modificare a caracteristicilor de functionare ale unui motor. Intr-o configurare tipica a motorului, exista diverse elemente mecanice si electronice, cum ar fi galeria de admisie, bujii si debitul de aer masic. Motoarele moderne folosesc o unitate de control a motorului pentru a oferi cel mai bun echilibru intre performanta si emisii.

Prin OBD Protocolul de comunicatii, aspectele controlate electronic ale motorului pot fi modificate intr-un proces cunoscut sub numele de mapare. Maparea poate fi efectuata fie prin modificarea software-ului in ECU (reglajul cipurilor prin modificarea firmware-ului), fie prin furnizarea de date false prin hardware plug-in. Sunt disponibile si alte sisteme de gestionare a motorului de sine statatoare; aceste sisteme inlocuiesc computerul din fabrica cu unul care poate fi programat de utilizator.

Componentele mecanice ale motorului pot fi, de asemenea, adaugate sau inlocuite, cum ar fi sistemele de inductie fortata , cum ar fi turbocompresoarele sau supraalimentatoarele.

Modificarile necorespunzatoare, incorecte si slab executate ale motorului pot avea un efect daunator asupra performantei si fiabilitatii. Componentele mecanice si electrice pot suferi sau pur si simplu esueaza. Un exemplu ar fi utilizarea unui compresor de aer, cum ar fi un turbocompresor, pentru a creste volumul de aer utilizat in cursa de putere a ciclului Otto. Intr-o reactie chimica tipica, raportul aer-combustibil trebuie sa fie de minim 14:1. Daca se utilizeaza raporturi mai mari, in cilindri se observa presiuni si temperaturi mai mari, care pot impinge rapid un motor dincolo de limitele de proiectare prevazute.

Neglijarea acestor parametri de functionare poate duce la defectiuni premature, cum ar fi capetele cilindrilor si peretii distrusi, inele de piston dezintegrate, tije de conectare si fisuri cotite, fisurate sau indoite, defectiuni totale ale sistemului de racire, foc de motor, detonare a motorului, prindere de motor si chiar explozari. Acest lucru poate duce la reparatii foarte scumpe, precum si la pericol.

Reglare suspensie

Reglarea suspensiei presupune modificarea arcurilor, amortizoarelor, barelor anti-rulare si a altor componente conexe. Arcurile mai scurte ofera o rigiditate mai mare si un centru de greutate mai mic la costul posibil al modificarilor nedorite ale geometriei suspensiei. Amortizoarele mai rigide imbunatatesc schimbarea dinamica a greutatii in timpul virajului si au, in mod normal, un interior mai scurt pentru a le impiedica sa se dea jos atunci cand sunt utilizate arcuri mai scurte.

Barele de balans mai rigide reduc ruloul caroseriei in timpul virajului, imbunatatind astfel aderenta pe care o au pneurile la suprafata, reducand modificarile de geometrie a suspensiei cauzate de rola; acest lucru imbunatateste, de asemenea, raspunsul la manipulare datorita schimbarii mai rapide a greutatii – similar cu arcurile mai rigide.

Pericolul cu bare anti-rola excesiv de rigide este ridicarea rotii interioare, provocand o pierdere de tractiune. Prin cresterea rezistentei la rulare a unui capat al masinii, transferul de greutate este concentrat in acel capat, determinand-o sa alunece mai mult decat celalalt. Acest efect este utilizat pentru a controla caracteristica de depasire / semnalizare, precum si pentru a reduce ruloul.

Alte componente care sunt uneori adaugate sunt barele de strunjire, care imbunatatesc rigiditatea corpului si ajuta la mentinerea mai buna a geometriei de suspensie corespunzatoare in timpul virajelor. La unele autoturisme, anumite bretele sau bare anti-rulare pot fi reamenajate la masinile de baza din modelele sportive.

Pentru vehiculele offroad , accentul se pune pe prelungirea cursei de suspendare si instalarea anvelopelor mai mari. Anvelopele mai mari – cu sau fara roti mai mari – cresc garda la sol, se deplaseaza mai usor pe teren accidentat, asigura o amortizare suplimentara si scad presiunea la sol (ceea ce este important pe suprafetele moi). Aceste modificari ale suspensiei sunt in contrast cu liniile joase cu suspensii hidraulice sau pneumatice.

Reglarea corpului

Reglarea caroseriei presupune adaugarea sau modificarea unui spoiler si a unui kit de caroserie pentru a imbunatati nu numai estetica masinii, ci si performantele aerodinamice. Prin forta inferioara, viteze de viraje si aderenta a anvelopelor pot fi imbunatatite, adesea in detrimentul unei tractiuni mai mari. Pentru a usura vehiculul, componentele caroseriei, cum ar fi hote si oglinzi retrovizoare, pot fi inlocuite cu componente mai usoare.

Adesea, modificarile caroseriei se realizeaza in principal pentru a imbunatati aspectul unui vehicul, ca in cazul buzunarelor care nu functioneaza, arcade largi sau alte modificari estetice. Spoilerele de piata sau truse de caroserie imbunatatesc rareori performantele unei masini. Majoritatea, de fapt, adauga greutate si creste coeficientul de tractiune al vehiculului, reducand astfel performantele sale generale.

Din anii ’40, taierea si canalizarea a fost o metoda populara de modificare a aerodinamicii unei masini. Cresterea latimii sinei rotilor prin distantiere si seturi laterale ale caroseriei sau scaderea centrului de greutate prin modificari de suspensie, poate imbunatati capacitatea de viraje a masinii. Adesea, tunerele de suspensie care nu sunt familiarizate cu dinamica arcului vor taia izvoarele, producand o cursa mai dura si mai zbuciumata. Este, de asemenea, obisnuit sa pozitionati o masina, coborand-o dincolo de inaltimea optima de rulare, doar pentru aspect.

Masinile de concurenta pot avea ferestre usoare sau geamurile pot fi indepartate complet, deoarece sticla auto adauga o greutate semnificativa si modifica in mod negativ distributia greutatii. Ferestrele din plastic sunt mult mai vulnerabile la zgarieturi, care reduc durata de functionare.

Anvelope

Anvelopele au efecte mari asupra comportamentului unei masini si sunt inlocuite periodic; prin urmare, selectia anvelopelor este o modalitate foarte eficienta de a personaliza un automobil. Optiunile includ anvelope pentru diverse conditii meteorologice si rutiere, dimensiuni diferite si compromisuri diverse intre cost, prindere, durata de serviciu, rezistenta la rulare, manevrabilitate si confortul la mers. Soferii personalizeaza, de asemenea, anvelopele din motive estetice, de exemplu prin adaugarea de inscriptii pentru anvelope.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.