Mos Craciun – revelatie sau mit?In apropierea sarbatorilor de iarna cu totii facem aproape mecanic cateva lucruri, ce in timp devin parca standard, niste actiuni pe care le facem masinal in aceeasi oridine si cu aceleasi idei.

Stim ca vine Mos Craciun, incepe goana dupa cadouri si impodobilm brazi artificiali sau naturali. Dar mai stim oare de ce facem toate acestea? Ce semnifica fiecare obicei si fiecare traditie de Craciun?

Azi ne-am hotarat sa vorbim despre Mos Craciun. Pentru crearea mitului, cel mai important rol l-a avut pastorul american Clarke Moore. In anul 1823 acesta a publicat in ziarul Sentine un poem in care Sf. Nicolae se transforma in Mos Craciun, si devenea un personaj dragut, grasut si zambitor care impartea daruri in sania lui trasa de reni. Acesta era un Mos Craciun care purta un costum strans din blana maro. Poemul a fost publicat in intreaga lume.

Ulterior Thomas Nast, a publicat in anul 1860 un desen cu Sf. Nicolae imbracat in rosu, cu un costum decorat cu nasturi si o curea neagra din piele. Thomas Nast a fost un caricaturist si desenator al ziarului, si timp de 30 de ani, a creat mituri cu ajutorul desenelor sale. In anul 1885 el stabileste si resedinta lui Mos Craciun, despre care afirma ca se afla la Polul Nord. Ideea lui a fost adoptata si de scriitorul George Webster.

In anul 1931, Haddon Sundbolm, il prezinta pe Mos Craciun ca pe un batranel cu obrajii rosii imbracat in rosu si foarte apropiat de copii, cu o atitudine jucausa si toleranta.

Timp de 35 de ani imaginea Mosului a fost promovata in reclamele Cocla Cola. Pana la finalul secolului XIX, Mosul a fost un personaj care ameninta si speria copiii. Copiii din Germania povesteau cu teama despre Mos Craciun care aducea bete si nuiele pentru copiii rai si neascultatori si cadouri menite sa ii rasplateasca pe cei cuminti.

In Anglia in perioada sarbatorilor de iarna erau publicate carti de groaza. Charles Dickens a schimbat in bine imaginea Mosului publicand celebra „Poveste de Craciun” care a avut un impact remarcabil asupra publicului.

In Austria, Mos Craciun era ajutat si insotit permanent de Krampus, care de altfel era si antagonistul lui Mos Craciun. Acesta venea pentru a pedepsi copiii neasculatori iar Mos Craciun oferea doar daruri.

In Olanda, in ajun de Sf. Nicolae copiii puneau ghetutele la fereastra pentru a primi in ele jucarii sau nuiele.

In Franta Mos Craciun se prezenta drept un calugar nemilos cu copiii neastamparati.

In Anglia, caricaturistul John Tenniel si l-a imaginat me Mos Craciun ca fiind un batran cu barba lunga, obraji rosii si imbracat intr-o mantie cu blanita alba la tiv, care purta o coronita de stejar pe cap.

In secolul XX imaginea lui Mos Craciun devine una generala, si se adopta cea promovata de Coca Cola.

Din nefericire, daca vom rezuma mesajul Craciunului doar la legenda sau mit nu vom putea sa ii intelegem dimensiunea reala si in fond nu vom intelege nimic. Un eveniment care marcheaza prin importanta sa istoria oamenilor nu trebuie redus la o valoare de legenda sau de mit.

citgrup.ro

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.