Introducere in sisteme de transmisie automataMulti soferi prefera un sistem de transmisie manuala decat un sistem de transmisii automate pentru vehiculul lor. Si totusi, o cutie de viteze automata are o multime de avantaje. In acest articol enumeram diferitele tehnologii de transmisie automata si le comparam in ceea ce priveste eficienta combustibilului, costul de productie si confortul la volan.

Ce este un sistem de transmisie automata?

Vehiculele au nevoie de o transmisie pentru a transfera puterea de la motor la arborele de antrenare si diferential pentru a lasa rotile sa se roteasca. Transmisia variaza cuplul, viteza si directia modificand raporturile de transmisie si permite masinii sa inceapa cu un cuplu mare.

O cutie de viteze automata sau un sistem de transmisie automata este o cutie de viteze care, dupa pornirea angrenajului, nu necesita comutare manuala.

Cum functioneaza o cutie de viteze automata?

Este foarte important sa cunosteti principiul de functionare al unei cutii de viteze automata, pentru ca nu veti dori sa defectati cutia de viteze, iar apoi sa fie necesara inlocuirea acesteia. O cutie de viteze automata poate avea preturi foarte mari in functie de marca si modelul masinii.

Puteti cauta o cutie automata de viteza si intr-un parc piese auto second hand, insa chiar si pretul second hand al piesei, in functie de marca si modelul masinii, si in functie de anul de fabricatie al acesteia, va poate produce o paguba in buget. Din acest motiv, este bine sa cunoasteti cat mai multe lucruri despre cutiile automate de viteze, inainte de a alege o masina cu o asemenea cutie.

Exista diferite tehnologii utilizate pentru automatizarea sistemelor de transmisie.

Transmisie manuala automata (AMT)

Dupa cum indica numele, sistemele de transmisie manuala automata (AMT) sunt construite pe baza sistemelor de transmisie manuala, dar comutarea si functionarea ambreiajului sunt automatizate.

Vehiculele cu un AMT nu au o pedala de ambreiaj si nici un schimbator de viteze real. Actionatoare suplimentare sunt montate pe cutia de viteze pentru deschiderea si inchiderea ambreiajului si comutarea inelelor de sincronizare.

Procesul complet de deschidere a ambreiajului, trecerea la o noua viteza si inchiderea ambreiajului este controlat electronic. Soferul poate alege pentru un mod automat sau un mod manual. In regim manual, soferul poate folosi padele pe volan sau maneta de schimbare pentru schimbarea angrenajelor.

Beneficiile AMT:

  • Functionalitati suplimentare, cum ar fi hold deal sau de control de lansare sunt posibile;
  • Consum redus de combustibil;
  • Timpuri de comutare mai scurte (in comparatie cu transmisia manuala);
  • Cost de productie scazut.

Exemple AMT:

  • Selespeed (Alfa Romeo);
  • SMG (BMW);
  • Sensodrive (Citroën & Peugeot);
  • Allshift (Mitsubishi);
  • Quickshift (Renault);
  • Sequentronic (MB);
  • Easytronic (Opel);
  • MMT (Toyota);
  • Daimatic (Daihatsu);
  • Hondamatic (Honda);
  • NAVi5 (Isuzu).

Transmisie automata conventionala (AT)

Datorita presiunii de ulei controlate intr-o cutie de viteze automata conventionala, treapta de schimbare a vitezei este schimbata la o viteza mai mare a angrenajului. De indata ce masina incetineste, cutia de viteze revine la o treapta inferioara si cand masina se opreste, cutia de viteze trece automat la cea mai mica viteza. La oprire, este necesar sa tineti frana sau sa comutati masina in pozitia ‘N’ (Neutral).

In cutii de viteze moderne, modulul de transmisie controleaza presiunea si timpul de comutare pe baza unui numar de senzori (ai motorului si al transmisiei). Drept urmare, transmisia raspunde mai rapid si face comutarea mai confortabila.

Similar cu o cutie de viteze manuala, AT conventional are o serie de angrenaje fixe intre care pot fi schimbate. Un AT se schimba prin conectarea cuplajelor cu anumite axe pe sistemul de viteze, sistemul planetar. Fiecare axa are un raport de transmisie diferit, rezultand angrenaje diferite.

Schimbarea se face automat prin tehnologia hidraulica. Un convertor de cuplu transfera puterea de conducere a cutiei de viteze in arborele cardanic.

Beneficiile AT:

  • Raspuns de transmisie mai rapid (in comparatie cu AMT);
  • Confort sporit al comutarii angrenajului (in comparatie cu AMT);
  • Tehnologie dovedita;
  • Capacitate buna de cuplu.

Exemple de AT:

  • Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche);
  • Steptronic (BMW);
  • G-Tronic (MB);
  • Q-Tronic (Alfa Romeo);
  • Matic (Nissan);
  • Cruise-O-Matic (Ford);
  • Powertech (Hyundai).

Transmisie dublu ambreiaj (DCT)

Transmisia dublu ambreiaj este o noutate introdusa de Audi la sfarsitul anilor 90, sub numele de „DSG” (Dual Shift Gearbox). O transmisie cu dublu ambreiaj (DCT) are doua axe pe care este montat sistemul de viteze. Un ax este utilizat pentru angrenajele uniforme, cealalt ax este utilizat pentru angrenajele impare si angrenajul invers, fiecare cu mecanismul de schimbare si ambreiaj propriu.

Marele avantaj este ca urmatorul echipament este intotdeauna gata. Cand circulati in prima treapta de viteza, cealalta osie este inactiva, dar este imediat pregatita pentru utilizare, deoarece se misca impreuna cu osia activa. Aceasta tehnologie permite timpii de comutare pentru super viteze.

Beneficiile DCT:

  • Comutare super rapida si fara viteza;
  • Confort crescut la comutarea angrenajului;
  • Consum redus de combustibil.

Exemple DCT:

  • DCT (BMW, Honda, Hyundai, Renault);
  • DSG (Audi, Volkswagen);
  • S-Tronic (Audi);
  • PowerShift (Volvo, Ford);
  • PDK (Porsche);
  • SpeedShift (MB);
  • Twinamic (inteligent);
  • TCT (Fiat, Chrysler);
  • TC-SST (Mitsubishi).

Transmisie variabila continua (CVT)

Spre deosebire de transmisiile automate manuale sau conventionale, transmisia continua variabila (CVT) nu intrerupe forta de tragere la comutare. Deoarece CVT nu functioneaza cu angrenaje diferite, accelereaza lin. Inima CVT este variatorul compus din doua seturi de discuri conice peste care ruleaza centura.

Cand se schimba distanta dintre cele doua discuri, raza de rulare a centurii va fi adaptata, permitand un raport de transmisie variabil. O transmisie variabila continua este aplicabila pentru sarcini foarte mari pana la un cuplu de aproximativ 450 Nm.

Beneficiile CVT:

  • Confort de schimbare a vitezei foarte bun;
  • Acceleratie buna;
  • Se aplica pentru sarcini mari.

Exemple de CVT:

  • Variomatic (DAF);
  • CVT (Chrysler, Jeep, Ford, Mitsubishi, Honda);
  • Multitronic (Audi, Seat);
  • M-CVT (Nissan);
  • SECVT (Suzuki);
  • E-CVT si HSD (Toyota);
  • LHD (Lexus);
  • Lineartronic (Subaru);
  • VTi (GM);
  • Autotronic (MB).
Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.